Videobellen

Tips voor online sessies

Stap 1: Kies de apparaten en het communicatieplatform

Er zijn verschillende programma’s die je kunt gebruiken. Kies een programma dat jij en het gezin al kennen. Het liefst een programma waarbij je je scherm kunt delen. Als het mogelijk is gebruik je allebei een computer of een tablet, dan kun je makkelijker een scherm delen en meer mensen tegelijkertijd bij de sessie betrekken.

Stap 2: Zorg ervoor dat het platform en het apparaat werkt

Check of aan beide kanten het internet, het apparaat en het programma goed werkt. Het is het handigst om dit de eerste keer bij het gezin thuis te testen.

Stap 3: Kies de inhoud die je wilt gaan delen

Bedenk of je online inhoud wilt gaan delen (scherm delen) of dat je voor de camera zelf een verhaal gaat vertellen of iets wil laten zien. Hier vind je leuke voorbeelden van video's en spelletjes die je kunt delen.

Stap 4: Maak een online vergadering aan en nodig het gezin uit

In het programma dat jullie kiezen kun je een vergadering
aanmaken en de link naar je gezin sturen. Of je videobelt ze op het moment dat jullie hebben afgesproken.

Stap 5: Betrek ouders bij de sessies

Spreek met ouders af dat ze bij de online sessies zijn. Is dat lastig? Zorg dat je in ieder geval samen met ouders wilt starten en afronden. Kies een moment waarop het rustig is, het kind fit is en er geen andere activiteiten in huis zijn. Maak ruimte om bij de start even met de ouders en het kind af te stemmen en bij de afronding te evalueren. Bedenk een leuk ritueel voor de start of afsluiting.

Je kunt ouders betrekken door tijdens sessies ook met hen in gesprek te gaan en tijdens
het voorlezen en taalspelletjes bruggetjes te maken naar hun belevingswereld, ervaringen en misschien moedertaal.

Stap 6: Sluit aan op de beleving van het kind

Zoek verhalen of spelletjes die een kind aanspreken en passen bij het taalniveau. Kijk of je iets kunt vinden dat aansluit bij een hobby of fascinatie van een kind. Vind een kind iets leuk? Schroom dan niet om het weer opnieuw te gebruiken. Door iets te variëren aan hoe je het samen bespreekt kan het toch leuk blijven.

Onderbreek je verhaal of de video’s regelmatig om met elkaar te praten. Praat over dat wat je ziet en benoem dat samen of praat over wat er gebeurt en misschien gaat gebeuren.

Laat een kind, waar mogelijk, zelf kiezen en klikken.
Kinderen kunnen bijvoorbeeld leren om hun digitale ‘hand’ op te steken en daarmee aangeven dat ze iets hebben gevonden in een online zoekplaat of dat ze het antwoord weten op een vraag.

Stap 7: Voorbereiding en afronding

Je kunt ouder en kind van tevoren al en linkje
sturen naar een video, kleurplaat of taalspelletje die te maken heeft met wat jullie in de sessie gaan doen. Zo kunnen ouder en kind zich samen al
voorbereiden en verheugen. Of achteraf een linkje sturen naar iets dat jullie gedaan hebben of wat ermee te maken heeft. Zodat ze er zelf verder mee kunnen.

Veel plezier samen!