Waarom de VoorleesExpress en de DoorleesExpress?
Ongelijke onderwijskansen
Kinderen in Nederland hebben niet allemaal dezelfde kansen op een succesvolle schoolloopbaan, ook al zijn ze even intelligent. Het is vaak bepalend uit welk gezin je komt. Als je ouders laagopgeleid zijn en je thuis weinig gestimuleerd wordt, heb je minder kans op een succesvolle schoolloopbaan. Deze verschillen tussen kinderen worden steeds groter.
Ook op het gebied van taal nemen deze verschillen toe. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlandse kinderen niet het taalniveau bereikt dat nodig is om goed mee te kunnen doen op school en in de maatschappij. Deze verschillen ontstaan meestal al op jonge leeftijd en zijn later moeilijk in te halen. Jonge kinderen zijn namelijk al heel gevoelig voor taal. Zo hebben kinderen van drie jaar die veel in aanraking komen met taal, al een aanzienlijk grotere woordenschat dan kinderen die weinig taal horen.
Invloed van ouders en thuisomgeving
Verschillen in taalontwikkeling blijken samen te hangen met verschillen in de thuisomgeving van kinderen. Kinderen die door hun ouders actief gestimuleerd worden in de taalontwikkeling, door bijvoorbeeld veel te praten, voor te lezen en spelletjes te doen, presteren vaak beter op school. Veel ouders weten niet dat zij zoveel invloed hebben op de (taal)ontwikkeling van hun kind, zijn het niet gewend of voelen zich niet vaardig genoeg. Terwijl hoe eerder ouders hiermee beginnen, hoe beter. Juist ook in de thuistaal. Kinderen profiteren hier de rest van hun leven van.