VoorleesExpress Wageningen

Uitgevoerd door: VluchtelingenWerk Oost Nederland & de bblthk Wageningen

50 gezinnen
60 vrijwilligers

Aanmelden

*Alleen voor organisaties en professionals die samenwerken met de VoorleesExpress.

In Wageningen werken we nauw samen met de kinderopvang, basisscholen, logopediepraktijken en het consultatiebureau. Het aanmelden van gezinnen verloopt zo veel mogelijk via deze toeleiders. Indien u een gezin wilt aanmelden, kunt u bij ons een aanmeldformulier opvragen.


Hebt u een vraag over het aanmelden van een gezin? Neem dan contact op met de projectleiding.


Het is belangrijk dat een gezin zelf gemotiveerd is voor deelname.

Foto's

Contact

In Wageningen is de Voorleesexpress actief sinds 2015. Het project sluit aan bij visie Kind Centraal van de gemeente Wageningen, met het uitgangspunt dat ieder kind moet krijgen wat het nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. De VoorleesExpress helpt ouders bij het stimuleren van de taalontwikkeling van hun kind. Het plezier in lezen en taal staat hierbij centraal.

wageningen@voorleesexpress.nl

Onze sponsoren

Gemeente Wageningen ondersteunt de VoorleesExpress Wageningen

Prikbord

VOORLEZERS EN COÖRDINATOREN GEVRAAGD

In januari 2018 starten we met de volgende VoorleesExpress in Wageningen.
Vrijwillige voorlezers en coördinatoren kunnen zich melden.

Als voorlezer kom je 20 weken bij een gezin thuis om de kinderen voor te lezen en ouders te ondersteunen in hoe ze dit daarna zelf voort kunnen zetten.

Als coördinator begeleidt je maximaal 5 voorlezers. Je bezoekt samen met hen een aantal keren de gezinnen, je organiseert gedurende de voorleesperiode 3 maal een voorlezersbijeenkomst en er is 3 maal een coördinatorenbijeenkomst. Vooraf krijg je een training.

Als je het leuk vindt om te begeleiden en te organiseren en om in contact te komen met gezinnen van verschillende culturen, meld je dan aan middels bovenstaande knop.

 

Wat kan je verwachten als coördinator bij de VoorleesExpress?
Belevenissen van een coördinator

‘Ouders besmetten met het leesvirus’, zo verwoordt een coördinator haar doel.

Het enthousiasme voor het lezen overbrengen aan de kinderen en de ouders. Bij de VoorleesExpress gaan we ervan uit dat leesplezier het allerbelangrijkste is. Het kind kan het lezen gaan zien als een feestje en niet omdat het nu eenmaal moet van de juf of meester of van zijn ouder(s).

Mijn start bij de VoorleesExpress
In 2015 begon mijn avontuur bij de VoorleesExpress. Twintig weken lang las ik aan driejarig meisje allerlei spannende verhalen voor en speelden we samen iedere week ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’.
Na een seizoen voorlezen besloot ik mij aan te melden als coördinator. Dat was voor mij een nieuwe uitdaging. Het bezoeken van verschillende gezinnen en het begeleiden van de voorlezers sprak mij erg aan. Coaching en begeleiding van mensen zijn ook in mijn opleiding HRM* belangrijke aspecten. Na gesprekken met de projectleider begon ik eind augustus 2015 met veel enthousiasme aan mijn taak als coördinator.

De eerste kennismaking
En daar ga ik dan! Op de fiets met een tas vol met welkomskaartjes voor de deelnemende gezinnen. Aanbellen en hopen dat ze thuis zijn! Op de welkomskaartjes staat de datum van het eerste bezoek. Behalve een naam wist ik weinig over de familie. Ik belde aan bij een Syrisch gezin en werd heel hartelijk ontvangen. VoorleesExpress ja, die kenden ze. Via Google Translate vervolgden we ons gesprek. Dat is dan even improviseren, want hoe leg je eenvoudig uit dat je volgende week maandag nog een keer komt en dan samen met de voorlezer?

Vergadering
De allereerste voorlezersbijeenkomst met vijf voorlezers was voor mij best spannend. Ik zat voor de eerste keer met vijf voorlezers aan tafel. Sommige hadden al jaren ervaring en voor anderen was het de eerste keer. Vol enthousiasme mocht ik de gezinnen voorstellen aan de voorlezers. De voorlezers ontvingen een blad met algemene gegevens over het gezin: hoeveel kinderen er zijn, hoe oud ze zijn en de contactgegevens.
De week daarna volgt het gezinsbezoek. Bij het Syrische gezin kwam een buurman tolken. Fijn dat er behulpzame buren zijn! Elkaar goed begrijpen gaat soms via een omweg maar met gebaren, een tolk en de volle inzet van beide partijen kom je een heel eind. Bij een ander gezin spreekt de moeder vloeiend Nederlands waardoor het gesprek makkelijker verloopt.

Vragen, vragen en vragen
Het is belangrijk om als coördinator goed door te vragen en een open houding aan te nemen. Vaak vertellen ouders de sociaal gewenste antwoorden en vinden ze het lastig om het ‘probleem’ aan jou te vertellen. Dit heeft te maken met het onbekende: ze kennen je immers pas 20 minuten. Zo vertelde een moeder mij pas later dat zij het door haar ziekte lastig vond om haar zoontje te blijven voorlezen. Door een open houding aan te nemen en ouders gerust te stellen, help je om hen de kans te geven hun verhaal te vertellen.

 Leesproblemen
Leesproblemen zijn vaak complex doordat er veel andere problemen mee samen hangen. In mijn verslag staan daar verschillende voorbeelden van: ‘Rekensommen op school gaan fout doordat het achtjarige kind niet begrijpt wat zij leest.’ ‘Het zevenjarige jongetje vindt lezen en vooral schrijven niet leuk. Het liefst stopt hij na twee zinnen. Nu bleek dat hij zijn pen verkeerd vasthoudt, waardoor zijn hand na een aantal zinnen erg pijn doet.’ Vaak is er sprake van een probleem achter een probleem. Goed doorvragen en opletten tijdens het voorlezen helpt!

Resultaat
Sommige kinderen zag ik met grote sprongen vooruit gaan. Dit blijft op school niet onopgemerkt. Op het huiswerkblad van een kind uit groep vier schrijft de juf dat zij erg trots op hem is. Door twintig weken structureel een uur per week voor te lezen en spelletjes te doen, was de jongen twee leesniveaus omhoog gegaan! Voor de ouder(s) is dit een eye opener. Je kind voorlezen helpt!

Afsluiting
De laatste keer voorlezen is een feestje! Met een tas van de VoorleesExpress, cadeautjes en een echt diploma. Het kind, de voorlezer en de ouders zijn supertrots!
Eén voorleeskind was opvallend stil. Wat was er aan de hand? Ze vond het duidelijk niet leuk dat de voorlezer haar nooit meer zou komen voorlezen. Wat jammer, want het waren zulke gezellige avonden.
Na deze avond begint het avontuur, dit keer niet voor de voorlezer en coördinator maar voor de ouder(s). Gaan ze het volhouden? Blijven ze lezen? Natuurlijk en met heel veel plezier!

*: Human Resource Management

Door Annelies, een coördinator van VoorleesExpress Ede

Maart 2016

 

 

 

 

 

 

Voorlezen maakt alles mooier, leuker, fijner...

MET VOORLEZEN KAN JE NIET VROEG GENOEG BEGINNEN. Ervaren dat boeken leuk zijn maakt de kans dat je een lezer wordt groter en als je veel en graag leest wordt je beter in taal. Als je goed bent in taal, kan je ook beter leren. Daarbij is voorlezen gewoon leuk, gezellig, spannend en ontspannend. Alle kinderen houden van verhalen en verhalen helpen om jezelf, anderen en de wereld om je heen te begrijpen.

KINDEREN DOEN JE NA
Als je als ouder (voor)leest is de kans groter dat je kind een lezer wordt.
Bekijk dit filmpje