Zelf ervaren: De VoorleesExpress in coronatijd- Ilonca Erhardt

Zelf ervaren: De VoorleesExpress in coronatijd- Ilonca Erhardt

Ilonca Erhardt is als projectleider actief voor de VoorleesExpress bij bibliotheek Waterland én is sinds december zelf weer als vrijwilliger actief en verbonden aan een gezin met drie kinderen. Wij vroegen haar naar ervaringen.

Waarom heb je je aangemeld als vrijwilliger bij de VoorleesExpress?

Ik ben zelf een enorme boekenworm, altijd al geweest. Vroeger kon ik me al heerlijk verliezen in een boek en nog steeds gebruik ik de vrije momenten op een dag om een hoofdstuk te lezen. Dit plezier en gevoel wilde ik ook graag overbrengen op andere kinderen en hun ouders. Sinds ik zelf kinderen heb ben ik me bewust hoe fijn het is als je plezier hebt in lezen omdat je daar voor school ook heel veel aan hebt.

Was dit de eerste keer dat je meedeed als vrijwilliger bij de VoorleesExpress?

Nee, ik heb een aantal jaar geleden een paar trajecten gedaan. Ieder traject heeft weer andere uitdagingen en successen met zich meegebracht.

Aan wat voor gezin ben je gekoppeld?

Ik ben gekoppeld aan een lief gezin uit Kazachstan. Vader, moeder en 3 kids. Ze wonen sinds 4 jaar in Nederland en ik ben vooral bezig met dochter Adiya van 5 jaar. Ze hebben eerst in Amsterdam gewoond en de VoorleesExpress is bij het gezin geweest voor de oudste 2 kinderen. Nadat ze naar Purmerend zijn verhuisd heeft moeder zelf aan school gevraagd of ze Adiya aan wilden melden voor de VoorleesExpress!

Je bent vrijwilliger geworden tijdens de coronacrisis. Wat voor effect heeft dat op het voorloop van het traject?

Hier heb ik bewust voor gekozen. De crisis brengt veel onzekerheid, ook bij onze vrijwilligers. Om ze goed te kunnen adviseren leek het me mooi om zelf weer te ervaren wat het met je doet. We zijn allemaal zo voorzichtig met bezoeken en mensen ontvangen, ga je dan wel of niet voorlezen bij het gezin? En welke mogelijkheden zijn eigenlijk nog meer? Omdat ik werkzaam ben bij de bibliotheek, heb ik het geluk dat ik altijd een collectie boeken tot mijn beschikking heb. Ik kan me voorstellen dat het lastig is als dat niet het geval is. We adviseren regelmatig om online contact te zoeken met het gezin, maar ik wilde zelf ook goed uitzoeken hoe dat werkt. Hoe gaat het contact met ouders online? En hoe lang blijft het kindje geboeid. Dat soort dingen zijn belangrijk om zelf te ervaren.

Je bent zelf ook professioneel  betrokken bij de coördinatie, uitvoer en doorontwikkeling van de VoorleesExpress. Welke inzichten heb je opgedaan door nu als vrijwilliger deel te nemen?

Ik kwam erachter dat sommige dingen aardig waren weggezakt. Zoals: “Hoe houd je de ouders goed betrokken?” Het was erg leuk om iedere sessie bewust voor te bereiden in MijnVoorleesExpress. Nu kan ik voorlezers ook beter verwijzen naar alle tips die de VoorleesExpress te bieden heeft. Mijn doel was ook om te onderzoeken hoe het online voorlezen gaat. Het blijkt fijn om met dubbele boekjes te werken. Ik lees online een boek voor wat het gezin ook thuis heeft liggen zodat ze mee kunnen lezen of bladeren. Wel heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat moeder liever heeft dat we fysiek afspreken en dat het lastig is om contact met moeder te krijgen bij een online sessie. Ik wissel de sessies nu af, om de week ga ik gezellig bij het gezin langs en de week erna doen we een online sessie. Dat gaat tot nu toe prima. Een ander inzicht is dat 2 online sessies van 30 minuten per week niet (altijd) werkt. Adiya heeft niet genoeg aan 30 minuten, ze wilt altijd graag nog wat spelletjes doen. En 2x per week een contactmoment plannen is best veel, zowel voor het gezin als voor mij. We zijn nog niet eens op de helft van het traject dus ik hoop en verwacht dat ik in de loop van de weken nog meer inzichten op ga doen!