Charlotte Halbe van bol.com: “We hebben zoveel kennis in huis en iedereen deelt dat graag”

Charlotte Halbe van bol.com: “We hebben zoveel kennis in huis en iedereen deelt dat graag”

Het was 2017 en bol.com wilde zijn inzet voor goede doelen professioneler aanpakken. Mét medewerking van de werknemers wel te verstaan en daarom werd het aan hen overgelaten welke goede doelen aandacht zouden krijgen. De VoorleesExpress werd als een van vijf doelen geselecteerd en Charlotte Halbe, Business Analist content platform bij bol.com, werd kartrekker. “Ik schrok van de cijfers over taalachterstand in Nederland.” 

 

“Als kartrekker begon ik met het organiseren van een brainstormsessie. Samen met collega’s zetten we op een rijtje: wat kunnen wij van bol.com goed en waar heeft de VoorleesExpress iets aan? Er ontstonden direct meerdere ideeën. Het meest duidelijke idee had te maken met boeken die retour kwamen en niet goed genoeg waren om opnieuw te verkopen, maar nog wel prima om te lezen. Denk aan een krasje op de kaft. Normaal gesproken gingen die boeken naar een wederverkoper.  We hebben hem laten weten voortaan de kinderboeken aan de VoorleesExpress te willen geven. Daar kon hij zich in vinden. We kregen zelfs nog een enorme lading kinderboeken erbij van hem! Nu filteren we dus maandelijks de kinderboeken uit alle onverkoopbare retouren.” 

Urgentie

Gemiddeld waren er tweehonderd boeken per maand beschikbaar. Met de VoorleesExpress werd afgestemd welke locaties behoefte hadden aan boeken en bol.com stuurde de partijen op. “Bol.com heeft natuurlijk affiniteit met boeken; we zijn van origine boekverkoper. Daar komt bij dat de urgentie hoog is: ik schrok van de hoge cijfers over taalachterstand bij kinderen in Nederland. We voelen allemaal dat boeken heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. De VoorleesExpress doet hier ontzettend goed werk in en het voelt logisch  dat wij daar iets aan bijdragen!” 

Tips en advies

Het bleef niet bij retourboeken doneren. “Een collega van onze marketingafdeling keek mee naar het marketingplan van de VoorleesExpress. Ons social media-team adviseerde over het gebruik van de kanalen van de stichting. En onze SEO-specialisten gaven tips om de vindbaarheid van de website te vergroten. Bij bol.com hebben we zoveel kennis en expertise in huis! Het is mooi om dat te kunnen delen met een goed doel zoals de VoorleesExpress.” 

Impact Dag

Befaamd binnen bol.com is Impact Dag: iedere medewerker mag eens per jaar – of verspreid over meerdere dagen in het jaar – onder werktijd op pad om één keer per jaar aanvullend ‘impact’ te creëren. Charlotte: “De afgelopen drie jaar ben ik met collega’s steeds een dagdeel gaan voorlezen en taalspelletjes gaan spelen op een basisschool. We zien dan met eigen ogen wat taal betekent voor kids en zijn even met iets anders bezig dan ons dagelijkse werk achter de computer. Dat geeft nieuwe energie. Sommigen zijn na Impact Dag zo enthousiast dat ze zich aanmelden bij de VoorleesExpress. Zelf wil ik dit jaar ook weer meedoen als vrijwilliger. Met twee jonge kinderen thuis ervaar ik zelf hoe leuk en belangrijk voorlezen en woordjes leren is.” 

Charlotte’s tips voor werkgevers: 

> Laat medewerkers zelf bepalen voor welk goed doel ze zich inzetten. Met een breed gedragen initiatief gebeurt er ook écht iets. 

> Iets doen voor een ander kan laaghangend fruit zijn, het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn! 

> Denk na over welke kennis en expertise er in je organisatie is. Hier kun je altijd iets mee!

Meer weten over de mogelijkheden om je als bedrijf in te zetten voor de VoorleesExpress? Kijk dan hier